Започва инициатива за подписване на споразумение за неизползване на реч на омразата в предизборната кампания

15.09.2015

Няколко авторитетни изследвания от последните години показаха, че употребата на “враждебна реч” ескалира в българското публично пространство. В своята дейност “език на омразата” употребяват политици, средства за информация, граждани в социалните медии.

Особено неблагоприятни ефекти има използването на “език на омразата” по време на избори. Противопоставянето на идеи е ценно за демокрацията, но когато се усили до степен към опонента да се подхожда с “враждебна реч”, е време за действие!

В тази обстановка, през последните месеци, с участието на редица медийни и други неправителствени организации, се съгласува инициатива за подписване от политическите сили и медиите на Споразумение за неизползване на враждебна и дискриминационна реч в хода на официалната кампания за местни избори 2015 г.

 Какво цели нашата инициатива?

  • Елиминиране или поне значително ограничаване на употребата на враждебна реч в хода на провеждане на предизборната кампания 2015.
  • Осъществяване на превенция на етнизирането на кампанията: много лесно конфликтите се възпламеняват от неуместния език, използван от политици и медии.
  • Засилване на медийната саморегулация по отношение на враждебната и дискриминационна реч, както и на отговорността на политиците за речта, използвана в хода на кампанията.
  • Провеждане на мониторинг върху употребите на език на омразата в медиите и в речта на политиците по време на официалната кампания.
  •  

Осъществяването на тези цели ще допринесе за това България да покаже воля за по-добра култура на медиите, както и за по-добра политическа култура. Благодарение на инициативата страната ни може да подобри позицията си в международните класации за свободата на медиите и качеството на медийното съдържание като цяло.

Споразумението не цели деполитизиране на предизборните дебати: политическите аргументи трябва да останат водещи, но с демонстриране на уважение към различията и към опонента. Не целим „обезцветяване” на кампанията: нейната атрактивност трябва да бъде осигурена с толерантни политически послания.

Време е заедно да се противопоставим на речта на омразата, защото тя ерозира солидарността между различните групи в българското общество. Нека освободим съдържанието на идеите, които предлагаме на хората, от разрушителната сила на омразата и враждата!

Старт на инициативата ще дадем на 17 септември в 12:30 часа в “Пресклуб БТА” на бул. “Цариградско шосе”, № 49, а церемонията по подписването ще се състои на 23 септември от 13:00 часа на същото място.

Освен българските печатни и електронни медии, очакваме представители на чуждестранни информационни агенции, както и присъствие от страна на дипломатическите представителства в България и Представителството на Европейската комисия в България.

Инициатори на събитието са:

-    Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО

-    Съвет за електронни медии (СЕМ)

-    Съюз на българските национални електронни медии

-    Съюз на издателите в България (СИБ)

-    Българска асоциация на регионалните медии (БАРМ)

-    Съюз на българските журналисти (СБЖ)

-    Фондация “Национален съвет за журналистическа етика”

-    Фондация “Медийна демокрация”

-    Сдружение за човешки права “Маргиналия”

-    Асоциация на европейските журналисти – България (АЕЖ)

-    Център за развитие на медиите

-    Мрежа за свободно слово

Екипът на нашия проект се присъединява към инициативата, като Фондация “Медийна демокрация” е сред нейните инициатори.

Facebook icon
Twitter icon